Last week aku ada secret plan sempena nak menyambut birthday Erol pada hari Sabtu yang lepas. Memandangkan tahun ni takde nak merayap ke mana, so aku decided untuk celebrate somewhere dekat-dekat sini je. Puas la aku usha mana yang best akhirnya aku decide nak celebrate kat Cyberview Resort & Spa di Cyberjaya. Sebenarnya boleh je nak celebrate kat rumah kan tapi saje je la sebab aku pun dah lama memerap tak berjalan ke mana. So, aku book la siap-siap bilik kat Booking.com dan mulanya plan nak berbuka puasa bersama member-member rapat aku kat situ je. Tapi memandangkan harga buffet Ramadhannya dah mencecah RM100++ seorang aku terus cancel. Spend mahal-mahal bukannya boleh sumbat banyak pun kan perut ni. Membazir je. Akhirnya, aku book siap-siap berbuka kat Bayou Pusat Komuniti Cyberjaya tu. Harga RM58.30 dah termasuk GST. Okay la kan. Tengok menu pun boleh tahan. Banyak masakan Melayu. Sesuai la dengan tekak-tekak yang lain especially Bai.
Anyway, Cyberview ni bukannya baru bagi aku. Last time, masa study kat MMU Cyber, bila free petang-petang, aku akan sewa basikal kat Sports Centre MMU dan berbasikal ke sini... lepak tepi tasik dekat dengan guardhouse kat entrance tu. Masa tu Shaftsbury semua mana ada. Ahh.. memori sangat time muda-muda dulu. Hahaha..
Wading pool area. |
Berbalik kepada plan nak celebrate birthday Erol tu, aku pun plan la apa yang patut like deco untuk birthday greetings kat bilik tu. Dan mereka ada menyediakan servis tersebut dengan harga yang aku rasa berpatutan la. But, nak dijadikan cerita, the person yang entertain aku tu hantar form suruh aku isi detail credit card aku which is memang aku tak nak buat sebabnya card credit aku pernah dibatalkan oleh pihak bank sebab ada cubaan menggunakannya tanpa kebenaran aku. Aku pun bagitau that lady boleh tak kalau dia charge masa aku check-in je nanti. But katanya tak boleh sebab ni prepayment basis. Then okay lah. But, aku tanya lagi sekali, boleh tak dia arrangekan supaya that deco siap like bila kami balik dari berbuka puasa. Kiranya aku bayar siap-siap masa check-in tu. Again, my request was turned down dengan ayat yang aku dapat rasa dia dah malas nak layan. Okay fine! Aku memang pantang kalau spesis yang tak boleh nak membantu lagi-lagi kita ni customer dan service yang kita request tu bukan kita minta free. So, what I did.. dengan kepala berasap gigih la aku Google email Manager atau Customer Service Manager ke apa supaya aku boleh complaint ketidak-puasan hati aku dengan tahap layanan hotel 5 bintang tu. Google punya Google.. terjumpalah this info. Aku main bedal je la.. tak tahu la betul ke tak kan. Berikut adalah complaint aku. Sila abaikan tatabahasa aku yang tunggang-langgang tu okay! Hahaha.. :
Per: Customer service yang tidak membantu
Salam,
Saya telah membuat tempahan untuk bilik jenis Deluxe pada 4 July 2015 sempena menyambut hari lahir rakan baik saya.
Saya ada bertanyakan mengenai dekorasi bilik untuk tujuan tersebut dan saya tiada masalah untuk itu.
Walau bagaimanapun, saya diminta untuk memberi butiran kad kredit saya atas alasan ia adalah prepayment basis dan saya enggan berbuat demikian kerana kad kredit saya pernah dibatalkan oleh pihak bank disebabkan cubaan mengggunakan kad kredit saya tanpa kebenaran dan saya enggan berbuat demikian atas dasar berhati-hati. Saya telah memaklumkan kepada staf anda (XXX) yang saya boleh membuat pembayaran sekali semasa proses checkin tapi beliau berkata ia tidak dapat dilakukan.
Dan saya ada meminta sekiranya dekorasi tersebut boleh disediakan setelah saya pulang dari berbuka puasa sekitar jam 9 malam dan selepas bayarannya saya buat semasa checkin nanti. Namun sekali lagi permintaan saya tidak dapat dilakukan.
Saya berasa amat kesal dengan tahap layanan sebuah resort bertaraf 5 bintang tapi enggan memberi kerjasama kepada pelanggan. Saya beberapa kali menyambut hari lahir di luar negara contohnya seperti di Grand Istana Rama, Bali dan mereka mampu memenuhi permintaan tanpa perlu meminta butiran kad kredit (dan ia dilakukan semasa saya masih berada di Malaysia) seperti yang saya alami di sebuah hotel gah di negara sendiri.
Sayang, hotel yang bertaraf tinggi tapi kualiti servis kepada pelanggan amat mendukacitakan.
Saya berharap pihak tuan mampu memperbaiki masalah ini agar pelanggan merasa sangat dihargai ketika menginap di hotel anda.
Yang ikhlas.
Omar
Saya telah membuat tempahan untuk bilik jenis Deluxe pada 4 July 2015 sempena menyambut hari lahir rakan baik saya.
Saya ada bertanyakan mengenai dekorasi bilik untuk tujuan tersebut dan saya tiada masalah untuk itu.
Walau bagaimanapun, saya diminta untuk memberi butiran kad kredit saya atas alasan ia adalah prepayment basis dan saya enggan berbuat demikian kerana kad kredit saya pernah dibatalkan oleh pihak bank disebabkan cubaan mengggunakan kad kredit saya tanpa kebenaran dan saya enggan berbuat demikian atas dasar berhati-hati. Saya telah memaklumkan kepada staf anda (XXX) yang saya boleh membuat pembayaran sekali semasa proses checkin tapi beliau berkata ia tidak dapat dilakukan.
Dan saya ada meminta sekiranya dekorasi tersebut boleh disediakan setelah saya pulang dari berbuka puasa sekitar jam 9 malam dan selepas bayarannya saya buat semasa checkin nanti. Namun sekali lagi permintaan saya tidak dapat dilakukan.
Saya berasa amat kesal dengan tahap layanan sebuah resort bertaraf 5 bintang tapi enggan memberi kerjasama kepada pelanggan. Saya beberapa kali menyambut hari lahir di luar negara contohnya seperti di Grand Istana Rama, Bali dan mereka mampu memenuhi permintaan tanpa perlu meminta butiran kad kredit (dan ia dilakukan semasa saya masih berada di Malaysia) seperti yang saya alami di sebuah hotel gah di negara sendiri.
Sayang, hotel yang bertaraf tinggi tapi kualiti servis kepada pelanggan amat mendukacitakan.
Saya berharap pihak tuan mampu memperbaiki masalah ini agar pelanggan merasa sangat dihargai ketika menginap di hotel anda.
Yang ikhlas.
Omar
Tu dia comment aku. Ye lah.. dulu masa kat Bali, semua permintaan aku mereka layan. I would say sepanjang aku travel those people kat luar negara sana especially in Indonesia, Thailand dan South Korea, sangat customer-friendly. Mereka sebolehnya melayan setiap permintaan kita. Kat sini kadang-kadang tu kekwat tak bertempat.
Sejam lebih lepas aku hantar email tu, terus dapat call dari staff hotel tu minta maaf dan tanya apa isunya. Aku pun ceritalah kat dia about this and that. Dan dia cakap actually detail card credit aku dah ada dalam account Booking.com, so aku tak perlu email detail seperti yang diminta sebelum ni. Cuma dia akan email minta pengesahan untuk masukkan charge tu dan aku hanya perlu reply setuju dengan perkara tersebut. As simple as that! Kan.. ada jalannya. Don't simply ignore your customer sebab kau nak mudah kerja or whatsoever alasan kau. Lagi lah hotel tu rated 5 bintang. Kalau rumah tumpang Ah Liew aku faham la juga kan? Customer always have the right to get entertained tak kiralah kalau dia bayar RM10 sekalipun. Betul tak? Dan selain tu, dia pun dah tanya siap-siap nak cake apa (hotel complimentary) dan bila deco tu nak ready. So, settle that part. Happy la aku sebagai seorang customer. Thanks to the GM dan staff yang terlibat. =)
Pemandangan dari balkoni.. saujana mata memandang. |
Me and my chingus. |
Nice, cozy and spacious room. Love it! |
Flower deco as per requested. |
Serious tenang je kalau duduk kat sini. |
Unit kami terletak di bahagian atas. |
Selesai majlis berbuka, kami terus balik ke bilik untuk celebrate birthday Erol. Cake pun hotel dah bagi siap-siap petang tadi jam 4.00 lebih (walaupun aku suruh hantar jam 9.00 malam! Hahaha..). Tapi chocolate cakenya sedap. Aku siap suruh Erol bungkus bawa balik sebab chocolatenya sangat rich!
Complimentary cake by the hotel. Sedap! |
Family affair. |
Sahur yang menggantikan breakfast buffet... meriah! |
Maka, berakhirlah short getaway aku untuk minggu ni.
Apa pun, aku sangat happy sebabnya pertama, plan aku menjadi.. thanks to my tayamzz yang sudi hadir. Keduanya, sangat berterima kasih dengan pihak Cyberview Resort & Spa especially General Managernya, Encik Azzudin, yang mengambil serious complaint aku dan memberikan layanan dan servis yang cemerlang untuk kami dan membantu merealisasikan plan ni. Thanks juga kepada Front Desk Manager, Haslinda dan staffnya, Kumaran. You guys the best!!!
And thanks kepada Cyberview Resort & Spa for the memory. Will be back here again, Insyallah. =)
Cyberview ~ great place to stay. |
0 Comments:
Post a Comment